دسته‌ها
خرید

خرید دستبند آقای وزیر! همه چیز که مسکن مهر نیست

به گزارش آخرین نیوز ، با وجود استقرار کامل وزیر دولت یازدهم در وزارت راه و شهرسازی و به رغم انتظارات فراوان ، وزیر جدید همانند سلف خود در چند هفته اخیر در موضوع مسکن مهر غرق شده و تاکنون فرصت پیدا نکرده در سایر موضوعات مرتبط با اولویت های کاری این وزارت خانه از جمله بحث مهم مقابله با تحریم بندری و رکود در بنادر تجاری ایران ورود پیدا کند  بطوری که مسکن مهر تنها چیزی است که این روزها در وزارتخانه بزرگی هچون راه و شهرسازی ورد زبان‌هاست .کاهش بیش از 60 درصدی فعالیت و تخلیه بار در بنادر کشور از جمله اخباری است که به کمک تحریم‌های بین المللی آمده و عملا با اخلالی که در این زمینه پیش آمده است باعث شده مشکلات واردات و صادرات در بنادر کشور دو چندان شود و عملا بنادر ایران بسمت متروکه پیش می رود. هرچند سازمان بنادر با خودداری از ارایه آمار دقیق و بزرگنمایی حجم عملیات صادرات تلاش دارد این ضعف عیان نشود.بنابر این گزارش بی توجهی شدید وزیر سابق راه و شهرسازی به بخش دریایی و بندری و تمرکز و علاقه زایدالوصف وزیر مسکن و شهرسازی سابق به بخش مسکن مهر و عدم سرمایه گذاری به موقع در صنعت دریانوردی و زیر ساخت‌های بنادر کشور باعث شده است تا تمام 30  خط کشتیرانی خارجی فعال در ایران از تداوم همکاری با شرکت‌ها ایرانی صرف نظر کنند. هر چند تحریم ها بهانه ای است که مسئولان ذیربط برای این بحران حمل و نقل دریایی ابراز می کنند، ولی واقعیت این است که در مدت هشت سال جنگ تحمیلی و در حالی که ریسک عبور و مرور کشتی ها به مقصد ایران در آبهای خلیج فارس به مراتب بیشتر از امروز بوده است، شرکتهای کشتی‌رانی به یکباره و در یک بازه زمانی کوتاه از حمل و نقل دریایی کشور خارج نشدند.بسیاری از این خطوط کشتی‌رانی هم اکنون مکان فعالیت خود را بندر دبی انتخاب کرده اند که بنابر آمارهای غیر رسمی نزدیک به یک و نیم میلیون کانتینر از حوزه حمل و نقل کشور خارج شده است، این حجم خروج ظرفیت حمل و نقل از سیستم حمل و نقل دریایی کشور نشان از عدم برنامه‌ریزی مدیران ارشد برای روزهای تحریم و اتخاذ تدابیر لازم برای حفظ ظرفیت‌های حیاتی ناوگان حمل و نقل دریایی کشور است، امری که پیشتر و بارها توسط کارشناسان این صنعت مطرح شده بود.بنابر گزارش های دریافتی، کاهش ورودی کالا به برخی بنادر کشور تا 65 درصد هم کاهش داشته است.  بندر شهید رجایی با 50 درصد و بندر امام خمینی(ره) نیز نزدیک به 60 درصد کاهش حجم کالاهای ورودی از دیگر بنادری هستند که از عدم مدیریت کلان و آینده نگر در وزارت راه و شهرسازی در دوره قبلی بی بهره نماندند.این درحالی است که سوء مدیریت و بی برنامه گی متولیان قبلی و فعلی بیشترین سهم را در این فاجعه دارد اما تاکنون آخوندی وزیر راه و شهرسازی از ورود به این عرصه و هرگونه اظهارنظر در حوزه بندر و دریا خودداری کرده است . شنیده ها حاکی است عدم تصمیم گیری های بموقع و بی توجهی به سرمایه های ملی در سرانجام رسیدن پروژه های بزرگ کشور باعث شده تا همان تعداد پروژههای نیمه بندی که جزء مهمترین و اولویت ابتدایی رونق فعالیت بندری در ایران است نیز اجرا نشوند .پیگیریهای خبرنگار ما نشان می دهد كه آمار و اطلاعات پروژه‌هاي وزارت راه از دو سال پیش تاکنون از افت و تعطيلي عمده پروژه‌هاي اجرايي خصوصا در بخش بنادر و دریانوردی خبر می دهد و بزرگترین سرمایه گذاری در بندر شهید رجایی نیز منتفی شده و بیکاری هزاران فعال و شرکت های بندری و کارگران بنادر ایران را تهدید می کند.این در حالی است که این روند در چند ماه اخیر بشدت تشدید پیدا کرده و علاوه بر نابودی دهها هرار میلیارد ریال سرمایه گذاری بخش خصوصی و دولتی ، ناتوانی شرکت ها در پرداخت حقوق پرسنل و سخت گیریهای سازمان بنادر در وصول مطالبات بدون توجه به شرایط حاکم بر بنادر ایران بشدت مسایل امنیتی استان های ساحلی ایران به واسطه بیکاری و اخراج نیروها در معرض تهدید قرار داده است.این اخبار و ارقام نگران کننده در حالی است که وزارت راه و شهرسازی در دولت دهم که بخش اعظمی از  منابع کشور را به مسکن مهر اختصاص داده و به دلیل کاهش شدید سرمایه گذاری و عدم تامین نقدینگی مورد نیاز بنادر، تجهیز و نوسازی بنادر با مشکل مواجه شده بود تا آنجا که برای حل این مساله این وزارتخانه مجبور به انتشار اوراق مشارکت در روزهای پایانی دولت شده بود دولت جدید را هم به درد سابق گرفتار کرد و همچنان که در همان زمان پیس بینی شده بود نیکزاد وزیر دولت احمدی نژاد به گونه ای زمینه چینی کرده تا این وزارت در دولت یازدهم هم درگیر اشتیاق بیش از حد ایشان به مسکن مهر باشد و متاسفانه روند فعلی نیز گویای همین واقعیت است.